Nederland is een klein en vol landje. Tel daarbij op dat het aantal inwoners in Nederland naar verwachting stijgt van ruim 17 miljoen in 2019 naar 18,6 miljoen in 2060 en je kunt je voorstellen dat er alternatieven gevonden moeten worden om al deze mensen te huisvesten, maar ook voor het realiseren van bouwprojecten in de utiliteitsbouw. Je ziet dan ook steeds vaker dat renovatie of nieuwbouw op vol bebouwde plekken moet worden gerealiseerd. Met zoveel mensen moet elke ruimte tenslotte worden benut. Deze zogenaamde postzegellocaties brengen flink wat logistieke uitdagingen met zich mee voor jou als aannemer. Je zet er tenslotte niet zomaar een vrachtwagen neer om te lossen en het bereiken van de locatie is vaak ook een stuk lastiger. Hoe zorg je dat alle materialen, zoals de binnendeuren, op het juiste moment op de juiste plek staan? Ik denk graag met je mee en vertel je over drie mogelijke manieren voor de levering van binnendeuren voor jouw bouwproject.
1. Just in time levering
De eerste mogelijkheid is ‘just in time’ levering. Hierbij worden de binnendeuren op een vooraf afgesproken moment geleverd, precies binnen de planning van het bouwproject. Het grote voordeel hiervan is dat de binnendeuren meteen op zijn plek kunnen worden gezet in het gebouw, waardoor je dus geen extra opslagruimte nodig hebt om ze (tijdelijk) neer te zetten. Bovendien scheelt het een hoop extra logistieke handelingen. Er zitten echter ook een aantal nadelen aan ‘just in time’ levering. Het is namelijk erg foutgevoelig. Als de binnendeuren net te vroeg aankomen heb je geen plek om ze op te bergen. Een levering die te laat is kan dan weer zorgen voor een domino-effect en flinke vertraging in de planning veroorzaken. Wanneer je voor just in time levering kiest is het dus belangrijk om alle activiteiten en partijen op de bouwplaats goed op elkaar af te stemmen. De binnendeuren kunnen bijvoorbeeld pas geleverd en geplaatst worden wanneer de kozijnen erin staan.
2. Logistieke hub
Aangezien er op postzegellocaties vaak geen tot weinig mogelijkheid tot opslag is, wordt bij veel grote bouwprojecten gebruik gemaakt van een opslaglocatie buiten het centrum: een logistieke hub. Als leverancier van binnendeuren kunnen wij de deuren leveren op deze hub, zodat je deze als aannemer vervolgens zelf op het juiste moment naar de bouwplaats kunt transporteren. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om de deuren ’s avonds naar de bouwplaats te vervoeren, wanneer het een stuk minder druk is. Deze logistieke oplossing geeft je wat meer flexibiliteit in je planning, maar ook hier is het belangrijk om de levering van de deuren goed af te stemmen. Want ook het overpakken van transport naar transport kost tijd die je moet incalculeren. De deuren moeten dus op tijd op de opslaglocatie zijn. Vervolgens moeten de juiste deuren op tijd op de bouwplaats zijn als de monteur ermee aan de slag gaat. Het is dan slim om de partij deuren op te splitsen in kleine delen en ze bijvoorbeeld per verdieping waar de monteur aan het werk gaat, te leveren op de bouwplaats. Mocht er tijdens het transport onverhoopt een deur beschadigd raken, schakel dan onze deurendokter in!
3. Dagproductie levering
De meeste bouwwerkzaamheden vinden logischerwijs overdag plaats. Op veel postzegellocaties brengt dat behoorlijk wat uitdagingen met zich mee. Hoe werk je bijvoorbeeld aan een project in een straat met eenrichtingsverkeer in hartje Amsterdam zonder de buurt te veel tot last te zijn? Een goede oplossing is in dit geval dagproductie levering. We stemmen de planning met elkaar af en delen de bestelling op in kleine stukjes. Vervolgens laten we de monteur zelf een hapklare dagproductie meenemen om die dag te monteren. De binnendeuren mogen tenslotte niet buiten blijven staan. De monteur vertrekt zo vroeg mogelijk, zodat hij kan leveren als er nog weinig mensen en verkeer op straat zijn. Deze methode valt of staat met een goede logistieke planning. Van tevoren moet worden afgestemd met hoeveel deuren onze monteur komt zodat je als aannemer niet voor verrassingen komt te staan.
Ga voor een groot resultaat, ook op een klein gebied!
Een snelle en soepele levering bij bouwen op een postzegellocatie vergt meer moeite dan op een normale locatie waar alle ruimte voor opslag en transport aanwezig is. Toch hoeft dit door een slimme bouwlogistiek geen problemen op te leveren. Inmiddels hebben we al flink wat ervaring opgedaan met bouwprojecten op een postzegellocatie: van kantoren tot hotels en ziekenhuizen. Wij denken graag met je mee over hoe we de levering en montage van binnendeuren voor een bouwproject op een postzegellocatie zo soepen mogelijk kunnen laten verlopen. Wil je meer weten over de deuren die wij leveren of de manieren waarop wij leveren? Neem dan contact met ons op.