19 januari 2021

Van offerte tot en met de montage van de binnendeuren: het werkproces

Wat gebeurt er allemaal nadat je een offerte indient voor binnendeuren voor een bouw- of renovatieproject? Voor velen is het niet duidelijk wat de daaropvolgende stappen zijn, terwijl je daar wel graag zicht op wil hebben. Het is immers fijn om te weten hoe het gehele werkproces verloopt zodat je daarmee rekening kan houden in jouw planning. Daarom vertel ik je in dit blog hoe bij Limburgia het werkproces verloopt van de offerteaanvraag tot en met de montage van de binnendeuren. Zodat jij precies weet waar je aan toe bent.

 

De offerteaanvraag is de start van het proces

Wanneer je een offerteaanvraag indient voor binnendeuren dan wordt deze goed onder de loep genomen; hebben we alle benodigde informatie? Of ontbreekt er nog iets? Dan wordt er een offerte opgesteld en ingediend op de gewenste termijn van de klant. Mocht die termijn niet haalbaar zijn, dan wordt er uiteraard contact met je opgenomen, om af te stemmen wat haalbaar is. Mochten we informatie missen, dan nemen we uiteraard ook zo snel mogelijk contact op om de ontbrekende input op te vragen.

Een belangrijk punt bij het opstellen van de offerte is of het alleen om de binnendeuren zelf gaat, of dat montage ook is inbegrepen, eventueel aangevuld met hang- en sluitwerk. Die offerte wordt voor jou op regelniveau gemaakt: iedere deur wordt dan uniek omschreven en geprijsd. Zo blijft het overzichtelijk. Daarbij ontvang je ook een projectadvies: dat zijn specificaties van de aangeboden deuren met eventuele aandachtspunten waar op te letten, zodat problemen voorkomen worden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er wordt aangegeven dat een bepaalde type deur de eis niet kan halen, of dat een bepaalde breedte deur niet verkrijgbaar is in HPL, dan krijgt de deur een deelnaadje erbij. Zo verkrijg je een zo goed mogelijke omschrijving van de aandachtspunten en weet je wat de “aandachtsdeuren” binnen jouw project zijn.

 

Aan tafel bij de partijen: de inhoud bespreken

Je ontvangt een volledige offerte waarop je kan baseren of je verder met de deurenleverancier in gesprek wil. Want dat gesprek aan tafel is een belangrijk element: daar worden alle aandachtspunten nogmaals besproken met elkaar. Wanneer je ook voor hang- en sluitwerk hebt gekozen nemen we ook een specialist op het gebied van hang- en sluitwerk mee. Met elkaar bespreken we de offerte inhoudelijk. Ben je tevreden over deze bespreking en ga je akkoord met de offerte? Dan volgt een schriftelijke bevestiging.

 

Afstemming wanneer het inmeten en de montage plaats vindt

Onze adviseur zet de offerte vervolgens door naar een werkvoorbereider die de laatste puntjes op de i zet. De werkvoorbereider en projectleider van de deurenleverancier gaan in overleg, en de projectleider onderhoud vervolgens het contact met de uitvoerder op de bouw. Vervolgens vindt er afstemming plaat: wanneer wil je dat er wordt ingemeten? Wanneer mag de montage plaatsvinden? De projectleider komt vaak nog ter plekke op bezoek voordat er wordt ingemeten. Dat geeft de ruimte om nog even te overleggen en op de bouwplaats de aandachtspunten te bekijken. Dit hele werkproces van de specificaties definitief krijgen neemt gemiddeld zo’n twee weken in beslag. Vervolgens worden de deuren ingemeten en gemiddeld vindt de montage zes weken na het inmeten plaats.

Waarom dit werkproces uniek is: altijd één aanspreekpunt

Opdrachten waarbij je niet een vast aanspreekpunt hebt bij de leverancier zorgen vaak voor een stroeve communicatie. Daarom heb je bij Limburgia ten tijde van de uitvoering maar één aanspreekpunt, de projectleider. De projectleider houdt  ook contact met je uitvoerders en zorgt voor de aansturing van de monteurs. De projectleider regelt wanneer de inmeters komen opmeten en wanneer de monteurs komen afhangen. Hetzelfde geldt voor de financiële afspraken, ook daarvoor heb je hetzelfde aanspreekpunt. Dat financiële proces wordt inzichtelijk gemaakt: wanneer de opdracht gesloten is dan ontvang je een bedrag met bijbehorend termijnschema. In dit termijnschema is opgenomen wanneer er (een gedeelte) gefactureerd wordt. Bijvoorbeeld 10% na het inmeten, een gedeelte als de eerste deuren gemonteerd worden, of bij het hang- en sluitwerk, en natuurlijk het besloten slottermijn. Zo weet je precies wat je kan verwachten.

Contact onderhouden is essentieel in het gehele proces

Mocht er iets spelen, dan wil je dit natuurlijk graag horen van jouw uitvoerder zelf. En daarom is een terugkerend proactief contact vanuit de projectleider belangrijk, zodat de uitvoerder en projectleider altijd weten hoe het ervoor staat. Het is belangrijk dat een uitvoerder een positieve ervaring uitspreekt bij een evaluatie, beide partijen moeten een project namelijk positief afsluiten. Spreekt deze werkwijze jou aan? Of heb je misschien nog vragen hierover? Neem dan contact met ons op, wij geven graag meer toelichting en een professioneel advies voor jouw project.

New Call-to-action

Casper Wisznievski

Geschreven door Casper Wisznievski

Projectadviseur
Waardering voor eerlijke en oprechte mensen.
Zaken doe je toch ook met mensen.
Elke dag is een feest en moeten we optimaal benutten.
Reist graag ver weg, maar geniet ook thuis van een potje voetbal #PlukDeDag

Over dit blog

In het Limburgia blog delen we tips, inspiratie en informatie over binnendeuren in de utiliteitsbouw.

Deel dit blog!

  

 

 

Meld jezelf aan voor ons blog

 

 

Laatste blogartikelen